"Iedereen moet leegstand betalen"

Op 11 december 2015, over deze onderwerpen: Financiën

De stad laat beslag leggen op twee leegstaande rijwoningen in de Rekestraat en de Ten Brielenlaan.
De stad wil een hardere aanpak voor buitenlanders die aan de stadskas hun belastingen op de leegstand niet betalen.
"Daarmee zorgen we hier voor een primeur", zegt schepen van Financiën Belinda Beauprez (N-VA).

Twee Fransen met een eigendom in Wervik moeten intussen aan leegstand al 14.225 en 17.600 euro betalen. Die belasting op leegstand verdubbelt telkens en nu loopt die som erg hoog op. De stad gaat nu een procedure starten om op die twee panden beslag te laten leggen en via een notaris openbaar te verkopen. Zo hoopt men de belastingen te recupereren. "We willen aan de burger tonen dat iedereen zijn belastingen moet betalen", aldus de schepen. "Leegstand is een fenomeen dat we als bestuur met alle middelen willen bestrijden. Onze raadsman gaat nu de nodige procedure opstarten. Er vertrekt eerst een dwangschrift dat we in Frankrijk aan de onwillige belastingbetaler laten bezorgen door de deurwaarder. Via de beslagrechter wordt vervolgens een notaris aangesteld, belast met de openbare verkoop van de leegstaande woning. We zouden graag hebben dat die twee huizen gerenoveerd worden en weer bewoond worden."

Ongedierte

"Het kan zijn dat we maar een deel van de belastingen recupereren", aldus Belinda. "Misschien zijn er bevoorrechte hypothecaire schuldeisers, zoals de banken. Onze beslissing is principieel. Belastingen moeten door iedereen betaald worden."

"De rijwoning in de Rekestraat staat al vier jaar leeg. "Het zal nu de vierde winter zonder verwarming in die woning zijn", zegt buurman Martin. "Daardoor heb ik last van opstijgend vocht in de muren van mijn woning. Misschien staat daar water in de kelder. De tuin is ook een wildernis. Achteraan staat de woning open. We vrezen voor ongedierte."

"We wonen hier sinds de jaren negentig. Ik heb plannen om de voorgevel te verfraaien, maar stel dat uit precies omwille van de woning van de buren. Dat deze woning verloederd is, zorgt automatisch ook voor een waardevermindering van mijn eigendom. De eigenaar woonde vroeger in de buurt van Armentières. Ik zag hem hier een paar keer. Nu nooit meer. Ik ben blij met de actie die het schepencollege onderneemt. Al een paar keer trok ik hierover naar het stadhuis."

Bron: HLN.BE (ERIK DE BLOCK)