Geen nertsen in Wervik

Op 24 maart 2014

Verheugd stelt N-VA Wervik-Geluwe vast dat de Minister van Milieu een goede beslissing nam door geen milieuvergunning te geven voor het kweken van 110.000 nertsen in de serres te Wervik. Philippe Deleu: “als voorzitter van de gemeenteraad vind ik dat het iedere partij siert dat ze voor de belangen van de bevolking en vooral de buurtbewoners opgekomen zijn. Wij als N-VA hebben in dit dossier altijd duidelijk geweest: zowel op lokaal vlak als op Vlaams en federaal is onze partij tegen het fokken van nertsen. Graag verwijs ik overigens ook naar de inzet van onze provincieraadsleden die ook mee aan de kar trokken.”

N-VA Wervik-Geluwe hield eraan de bevolking te informeren via haar huis-aan-huisblaadjes over het standpunt: zowel op economisch als sociaal vlak was de komst van deze fokkerij geen goede zaak. Voor het milieu kon dit zeer slecht uitdraaien, daarom dat Philippe Deleu namens N-VA dit dossier opvolgde: “ik ben wel pas vanaf 2016 schepen van milieu, maar de elementen in het dossier spreken voor zich: de overlast voor de buurtbewoners - zowel qua geur als qua geluid - maar ook een slechte naam die Wervik hier ongewild kan door krijgen, vele protesten op ons grondgebied,... Vergeten we ook niet de geleverde inspanningen door de politieke collega’s voor een gezond vengebied die door het mogelijk ontsnappen van nertsen zwaar zou kunnen geraakt worden.”

Deze beslissing is een goede, en de enige juiste beslissing, en N-VA Wervik-Geluwe dankt iedereen die hiertoe zijn steentje bijgedragen heeft!