Gemeenteraad 1 juli 2014 nabeschouwing.

Op 5 juli 2014

Virginie Terrier, FractieleiderDe gemeenteraad van juli ’14 met een korte agenda (11punten) duurde amper 2u30 maar was daarom niet minderwaardig.

Als eerste punt mocht ons nieuwbakken gemeenteraadslid en lid van de N-VA Angelo Demuynck de eed afleggen.  Onze fractie is nu terug compleet.

Bij de bespreking betreffende de wegenwerken aan de kerkomgeving Sint Medarduskerk, stond de oppositie met geslepen messen klaar. Betreurenswaardig mochten we aanhoren hoe men bij de bevolking de perceptie laat leven dat er parkeerplaatsen verdwijnen en nutteloos geschrapt worden in onze stad.   Al van voor ik politiek actief werd, volgde ik het parkeerbeleid steeds kritisch op en hamer ik op het belang van ten minste het behoud van het aantal parkeerplaatsen.  Ik herinner me nog levendig hoe we toen, tegen diezelfde mensen moesten opboksen om parkeerplaatsen te behouden.  Men wou toen zomaar, zonder overleg met de bevolking 35 parkeerplaatsen schrappen. Nu staan diezelfde mensen op de barricades, profileren zichzelf als het ware  ‘de behoeders van de parkeerplaatsen’.   Als N-VA houden we ons aan onze beloften en waken we er steeds over dat de parkeerplaatsen behouden blijven in onze stad. Parkeerplaatsen, belangrijk voor onze lokale economie maar ook voor onze bewoners.  De parking voor de ingang van de kerk, zal inderdaad verdwijnen.  Maar als bestuur herlokaliseren we die parkeerplaatsen.  Zo  komen er in de Sint Medardusstraat 9 parkeerplaatsen bij en zullen er 26 parkeerplaatsen zijn.  In de Academiestraat wordt de parking (her)aangelegd en zullen er 30 plaatsen voorzien zijn.  Met de Leiewerken werd er ook op toegezien dat het maximum aantal parkeerplaatsen behouden blijft op en rond de vrijdagsmarkt maar ook op de site Oosthove komen er 18 parkeerplaatsen bij.

Als N-VA staan we dan ook volledig achter het plan van de kerkomgeving.  Ons oudste en tevens ook mooiste monument van de stad zal door deze omgevingswerken opgewaardeerd worden.  Het straatbeeld van de kerkomgeving wordt ook verbeterd.

Het is dan ook totaal van de pot gerukt als de oppositie alludeerde dat het huidig bestuur selectief omspringt met het al dan niet opvolgen van de adviezen van erfgoed, verwijzende naar de  site van de coöperatieve in de Duivenstraat.   De St-Medarduskerk is weliswaar een monument.  Daarbij komt ook nog dat mende gebouwen in de Duivenstraat wel totaal verwaarloosd heeft gedurende de jaren. Alhoewel we wel beseffen dat met de afbraak van dit pand een stukje nostalgie verloren gaat, mag men  de schuld voor de afbraak niet enkel in de schoenen van het bestuur steken.  Had men deze gebouwen goed onderhouden, hadden de potentiële kopers de gevel misschien wel als waardevol aanzien….  We zijn ervan overtuigd dat het nieuw project een meerwaarde zal zijn voor onze stad.

Als 10de punt haalde men terug uit vanuit de oppositie, ditmaal was schepen Sanne Vantomme (N-VA) kop van jut.  Men hekelt het feit dat de mobiliteitscommissie verplaatst is tot na het verlof.  Wederom gaf de oppositie de indruk dat er een laks tot zelfs geen beleid is. Wetende dat door het wegvallen van onze mobiliteitsambtenaar de administratie met een serieus handicap zit.  Als bestuur, blijven we echter niet bij de pakken zitten.  Onze schepen blijft werken om alle actoren te betrekken bij het uitvoeren van het mobiliteitsplan.  Problemen worden bekeken, besproken, geanalyseerd en aangepakt.

Jammer dat de oppositie een populistisch spelletje blijft spelen en steeds weer afbreekt, hierbij een verkeerde indruk wil geven aan de bevolking in plaats van samen op te bouwen.