Ten strijde tegen Franse uithangborden

Op 5 februari 2010

Sanne Vantomme (N-VA) pikt het niet dat overal in Wervik eentalig Franse uithangborden opduiken. Hij vraagt meer respect voor de Vlaamse cultuur.

Gemeenteraadslid Sanne Vantomme begrijpt dat er aan winkels borden met Nederlandse en Franse tekst hangen. ‘We zitten nu eenmaal heel dicht bij Frankrijk en Wallonië. Het is normaal dat handelaars daar rekening mee houden. Maar hij heeft geen begrip voor de handelaars die alleen Franstalige borden hangen. Laatst is er in de Hoogweg een restauratiezaak geopend met de eentalige titel ‘L'Olivier'. Overal zie je Franstalige borden van vastgoedmakelaars hangen. Een nachtwinkel heet gewoon ‘Magasin de nuit'.'

Het gemeenteraadslid vraagt aan het schepencollege om de hardleerse handelaars eens aan te spreken. ‘Ik weet wel dat het stadsbestuur hier niets tegen kan doen, maar je kan het maar duidelijk maken.'

Schepen Stéphane Vansteenkiste (SP.A) zegt de handelaars al te hebben gesproken. ‘De mensen van L'Olivier hebben een inschattingsfout gemaakt. De vrouw is een Vlaamse en haar man spreekt Frans, maar hij doet zijn best om Nederlands te praten. Of de eigenaars de inschattingsfout gaan rechtzetten, vertelde Vansteenkiste er niet bij. De openingsuren staan wel in het Nederlands op de deur geschreven, voegde burgemeester Johnny Goos eraan toe.