Tussenkomsten Provincieraad 26-01-2012

Op 26 januari 2012

Mondelinge vraag ivm het groeiende tekort aan arbeidskrachten in Midden- en Zuid-West-Vlaanderen (provincieraad  26 januari 2012)

Deze week bereikte ons het nieuwsbericht ivm het steeds groeiende tekort aan arbeidskrachten in Midden- en Zuid-West-Vlaanderen. In de komende jaren zou het tekort aan werknemers enkel nog groter worden, mede door de verdere vergrijzing.
Daarom wordt er een website geactiveerd met de naam
www.vousetestouslesbienvenus.eu om arbeidskrachten vanuit Frankrijk en Wallonië aan te trekken. Dit is noodzakelijk voor de bedrijven maar geeft dan ook weer op zijn beurt veel problemen van verdere verfransing van de grensregio en veel taalbarrières op de werkvloer.
Er wordt ook gepleit voor een actief immigratiebeleid van hooggeschoolden zoals ingenieurs uit de EU en voor integratieprojecten voor Oost-Europeanen, zo nijpend is het tekort dus.
Dit alles doet besluiten dat het jarenlange spreken over middelen en acties om de zogenaamde “brain drain” tegen te gaan, zowel op Vlaams als op  provinciaal niveau eigenlijk geen vruchten heeft afgeworpen.
Hoe ziet u dit probleem en wat kan de provincie extra doen om West-Vlaanderen aantrekkelijker te maken  en dit zowel voor wonen als voor werken?  Extra campagnes om de eigen jonge hooggeschoolden hier te houden? Wat zijn de gevolgen van dit tekort voor de welvarendheid van onze regio want aangezien we sterker vergrijzen als andere regio’s zal het probleem enkel op exponentiële wijze toenemen?

Anne-Catherine Cnockaert

Mondelinge vraag ivm de gevolgen voor onze provincie en zijn provinciale domeinen van de wijziging van het jachtbesluit die de jacht op vossen het ganse jaar door mogelijk maakt. (Provincieraad 26 januari 2012)

Op 13 januari 2012 werd een ontwerp van besluit tot wijziging van Jachtopenings- en het Jachtvoorwaardenbesluit principieel goedgekeurd waardoor de vos in de toekomst ook buiten de gewone jachtperiode (1 oktober t.e.m. 14 februari) zal kunnen bejaagd worden. Daartegen is al heel wat, volgens mij heel terecht, protest geweest.
Deze totaal verkeerde aanpak tot bestrijding van de zogenaamde overtallige vossenpopulatie kan echter grote gevolgen hebben voor onder meer onze provinciale domeinen. De ‘strikte voorwaarden’ waaronder die bejaging zal mogen plaatsgrijpen zijn voor veel interpretatie vatbaar : namelijk “op en binnen een zone van maximaal 500 meter rond percelen waar schade kan worden aangericht”
. Gezien de ruimtelijke ordening in Vlaanderen met lintbebouwing en verspreide landelijke bewoning betekent dit over ongeveer het ganse grondgebied als je een cirkel maakt met een diameter van één kilometer rond elke woonkavel.
Indien men dus spijtig genoeg de jacht op onze enige grote predator dermate opdrijft zal een deel van de populatie logischerwijze opschuiven naar de natuurgebieden en de provinciale domeinen. Indien dan zogenaamde schade aangericht wordt in de nabije omgeving van het domein betekent dit dat er in principe het ganse jaar door kan gejaagd worden vlak naast deze natuurgebieden vol wandelaars, recreanten en natuurliefhebbers…
De harde maatregelen hebben het gehaald tegen de simpele preventiemiddelen om schade tegen te gaan, zoals onder meer de afdoende afsluitingen rond kippenrennen.
En nu al komen de vragen binnen tot bestrijding van de vos in bepaalde domeinen en tot toelating van de jacht in de provinciale domeinen, zoals het Zwin, en dit kan toch zeker en vast niet de bedoeling zijn? Graag uw reactie op dit probleem en eventuele mogelijke oplossingen en extra preventiecampagnes om mogelijke schade door de vos te vermijden.

Anne-Catherine Cnockaert