Criminaliteit die opnieuw de kop opsteekt in Wervik

Op 4 april 2019, over deze onderwerpen: Veiligheid
Sanne in de bres tegen criminaliteit

Op de gemeenteraad van Wervik dinsdagavond werd door raadslid Vantomme Sanne (N-VA) een aanvullend agendapunt ingediend aangaande de criminaliteit die opnieuw d...e kop opsteekt in Wervik. Toevallig is er diezelfde ochtend een overval op een juwelier in de Molenstraat te Wervik.

"We konden er de laatste maanden, weken niet langskijken op social- en andere media, Wervik kwam meermaals in het nieuws inzake criminaliteit.
Er worden al een tijdje heel wat fietsen en scooters gestolen, inbraken in voertuigen, bedrijfswagens, garages, handelszaken passeerden reeds de revue. Af en toe wordt ook een gestolen voertuig achtergelaten en in brand gestoken. Het is enkele jaren rustig geweest na de grenscriminaliteit met hold-ups in de periode 2011-2013, maar nu krijgen we jammer genoeg opnieuw dergelijke zaken op onze boterham." Aldus Sanne Vantomme.

Graag had de N-VA geweten welke stappen het stadsbestuur reeds heeft gezet om deze criminaliteit enigzinds in te dijken, of er volledige medewerking is van de politiezone Arro Ieper, of er verhoogde waakzaamheid is, of de extra patrouille tot 22.00u nog bestaat en of het mogelijk is om de criminaliteitscijfers vanaf 2017 te verkrijgen.
"Jammer genoeg doen somigge mensen zelfs geen moeite meer om diefstallen aan te geven, hierbij wens ik dan ook een oproep te doen om alle diefstallen aan te geven zodat de problematiek beter in kaart kan gebracht worden."

Graag had de N-VA ook geweten of er al dan niet reeds stappen zijn gezet om over te schakelen van PZ Arro Ieper naar PZ Grensleie en wat de voor- en/of nadelen hiervan zijn.

Burgemeester Youro Casier (sp.a): “We mogen niet blind zijn voor wat er is gebeurd, er werd de voorbije jaren heel wat geïnvesteerd in het cameraschild. Zo registreert de camera op de grensbrug ook geseinde nummerplaten en wordt de politie verwittigd wanneer een geseind voertuig de camera voorbijkomt. Wervik behoort tot PZ Arro Ieper die, net als veel andere zones, kampt met personeelsnoden. De politiezone doet al het mogelijke en heeft dinsdagmorgen ook correct gehandeld."

"Eigenlijk ben ik voor stuk ontgoocheld dat er weinig conrete antwoorden gekomen zijn op mijn vragen. De bevolking van Wervik en Geluwe verdient beter. Voor meer blauw op straat hangen we af van Arro Ieper die zelf een aantal personeelsnoden (agenten van politie) niet kunnen invullen. Ik hoop dat de golf aan criminaliteit ophoud want veel zefstandige ondernemers en de bevolking houden hun hart vast. In Wervik vertrekt onze agent van politie en deze zal vervangen worden door een privé firma om controles te houden in de blauwe zone. Met andere woorden de toekomst ziet er somber uit met nog minder blauw op straat." Besluit Sanne.