Fietszones in Wervik en Geluwe

Op 1 april 2021, over deze onderwerpen: Mobiliteit, verkeersveiligheid

Fietszones in Wervik en Geluwe, voor de veiligheid en om de fietser zijn plaats te geven naast de auto.

“De grootste omwenteling in jaren”, noemde schepen van Mobiliteit Bart Pynket (Stadslijst) het bij de aankondiging.
In een fietszone gelden namelijk de regels van de fietsstraat, waarbij de snelheidslimiet 30 kilometer per uur is en auto’s achter de fietsers moeten blijven.
Die grootse omwenteling is nu iets kleiner geworden.

De invoering van de fietszones is nog altijd voorzien op 12 april – het midden van de paasvakantie, maar het aantal straten wordt geringer en focussen op de schoolomgevingen.
Trapsgewijze uitrol Lien Deblaere (Vooruit) en Nele Leroy (Stadslijst) – de fractievoorzitters van de meerderheidspartijen nota bene – dienden daarvoor een amendement in.
“We vragen een trapsgewijze uitrol”, aldus Deblaere. “Daarbij blijft het einddoel wel hetzelfde: Een verkeersveilige stad waar elke gebruiker zijn plaats heeft.”
Wat de fietszone in Wervik betreft vallen de Molenstraat, Bakkerstraat, Toekomststraat, Rekestraat en Tramstraat uit de boot. Al is dat voorlopig.
“We perken de zone nu in en zullen dat zes maanden monitoren”, zegt Pynket. “Daarna volgt een evaluatie waarbij we eventuele problemen oplossen als een goed bestuur.

Een perfect plan? Laat ons hopen, maar dat is onmogelijk. We zullen continu moeten opvolgen en daarna kan in een tweede fase de fietszone uitgebreid worden.”
Geen doorgangsstad, De schepen blijft erbij dat het niet de bedoeling is om auto’s uit de stad te bannen. “We zoeken naar een evenwicht, waarbij de automobilist zich aanpast aan de fietser.
Sowieso willen we van Wervik geen doorgangsstad maken waar Fransen en andere bestuurders doorrijden om elders te geraken.”
Oppositiepartijen CD&V en N-VA toonden zich licht tevreden met de plannen van de “keizer van Veloviacum”, zoals raadslid Vantomme de schepen doopte.
“We zijn voorstander van fietsstraten, maar niet in het hele centrum. We willen het nu wel een kans geven, al vrezen we wel voor de Duivenstraat.”
Een knelpunt waar ook de christendemocraten vraagtekens bij hebben. “Wij vragen een ruimere visie met onder meer comfortstroken voor fietsers.
De tweede fase zouden we pas op 1 januari 2023 invoeren in plaats van de plannen vlug vlug door de mensen hun strot te rammen.”

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is