Leerlingen kunstacademie verfraaien 't Scolus

Op 28 april 2016, over deze onderwerpen: Patrimonium
Scolhus in Geluwe

Het stadsbestuur gaat samenwerken met leerlingen van de kunstacademie om het al jarenlang leegstaand 't Scolus naast vrije basisschool De Graankorrel een fraaier uitzicht te geven. 't Scolus dateert uit 1863 en staat al bijna vijftien jaar leeg.

"De kinderen van de kunstacademie hebben hun idee mogen geven hoe zij 't Scolus met zo weinig mogelijk middelen toch een betere uitstraling zouden kunnen geven", aldus schepen van Patrimonium Belinda Beauprez (N-VA). "Ik ben een grote voorstander om wat meer kunst in het straatbeeld te brengen. Vandaar dit initiatief. De leerlingen zullen de buitenmuren een nieuwe en frisse aanblik geven. Het biedt trouwens veel voordelen. Zo gaan we het kunstonderwijs promoten en is er natuurlijk ook de betrokkenhoud van de leerlingen. Voor het centrum van Geluwe wordt deze aanpak een grote meerwaarde. Deze site moest dringend worden aangepakt." Toen Beauprez in de vorige legislatuur in de oppositie zat, kaartte ze meermaals de verloederde toestand van 't Scolus en de school aan. "Als schepen neem ik nu dan ook mijn verantwoordelijkheid om deze locaties aan te pakken. De ramen van de school werden door ons personeel geschilderd en er kwam vooraan een nieuwe poort. De vuile muur aan de kant van de Derde Lansierstraat gaan we afwerken met ceder en er komt ook een fietsenstalling. Aan 't Scolus hebben we de klimop weggenomen. Op het gelijkvloers waren de ruiten kapot en die zijn ondertussen vervangen."

Bron: HLN.BE (DBEW)